zaterdag 11 april 2020

Het Pasen van Maria van Magdala


Het is 10.44 uur. Wacht… Nog heel even. Ja hoor, het is 10.45 uur en whatsapp gaat los! We zijn er weer bij in foto’s met gebak, in de tuin, vanaf de bank in de huiskamer, met benen languit.
    "We zitten er klaar voor," appt iemand. Ik ook.
    Wat zie ik nu? Heeft iemand noodles op zijn Bijbel? Die Bijbel snap ik, maar noodles? Als holy brunch? Nu ja, met de Bijbel erbij wordt het misschien vanzelf Bijbels.


Livechat
Het is 11.00 uur, de Alphen DC Sabbatstream begint en daarmee eindigt het volume op mijn phone. Die gaat op stil.
    Tijdens het meekijken en -beleven check ik soms de app. Complimenten en foto’s vliegen over en weer. Dit moeten we ook eens doen tijdens een dienst als we weer naar de kerk gaan. Lijkt me geweldig, een soort live chat en dat in beeld.

Huiskamers
Vlak na twaalven is de livestream voorbij en tel ik 76 appjes vanaf 10.45 uur. Wat een gezellige kerk zijn we toch. Het appen gaat door als bewijs van nog even samenzijn. Het was heerlijk elkaars sabbatgroeten te zien en een glimp te krijgen van onbekende natuurgebieden, te koekeloeren naar het werk van enkelen, inspiratie op te doen door andermans tuin of huiskamer te bewonderen en zelfs een glimps te krijgen van paradijselijk New Zealand. Ik zwijmel, I want more of that.

Knutselen
Stond daar ineens een knutselwerk op het scherm. Ik zag al voor me dat iemand mee wil doen, maar hoe? Het ging werkelijk te snel en als livestream viel er niets te stoppen. Dat wordt terugkijken en in heel erg langzame slowmotion afspelen. Dat kan wel. Voor ik het wist was het werkje klaar en verschenen foto’s van knutselende kinderen in de app. Heerlijk dit ‘samen’ zijn. Het kruis maakte plaats voor zand en zaadjes, waarbij vooral de gieter opviel. Terecht vroeg iemand in de app waar die vandaan kwam. Leken we even Marktplaats.
    Tot het kinderliedje volgde en een overload genot de bank vulde. “Zij zijn de BOMB!”, zei ik. Zo te zingen, vol overgave, waarbij een hand betekenisvol in beeld kwam. De gniffel aan het eind maakte het helemaal af. Hoe zou een kerkdienst zijn als zij het leiden? Zullen we dat eens testen, dan weten we meteen wat die generatie zoekt.

Editor
De inside information die ik deze keer deel, is dat op de bank naast mij af en toe iets klonk als: “Daar zat teveel echo in of dat is te statisch.” Het was de editor van de video, die kritisch meekeek en onthoudt wat de volgende keer beter kan. Ik zei maar één ding en sloot me daarmee direct aan bij de gastheer (behalve het schatje dan): “Schatje, we doen dit voor God.” Wat ik al snel aanvulde met: “en voor elkaar. Het is prachtig wat je maakte, relax! Het is sabbat! YOU made a great TUBE.”

Maria van Magdala
Waarna onze predikant het woord nam en ons meenam naar Maria van Magdala. Een verhaal dat voerde naar Maria's hart. Door Jezus leerde zij de waarheid kennen en ernaar te leven. Zij leefde naast Hem, de beste leraar en vriend die ieder zich maar kan wensen. Hij was bereid te sterven voor haar en alle andere mensen. Na zijn dood was Maria’s verdriet groot, de stilte pijnlijk en de put donker. Ze kon niet eens afscheid nemen, de laatste eer bewijzen of zijn lichaam verzorgen. Alles verliep vrijdag zo onverwacht snel. Na de sabbatdag, vertrok ze zondagochtend vroeg naar het graf. Alleen en verloren kwam ze daar aan en zag het graf geopend. Ze stapte er binnen, nog meer donkerte tegemoet. Waar ze ook keek, het lichaam was weg. Ze vertelde het de discipelen, die gingen kijken. Maria bleef achter en huilde bij het graf, terwijl de anderen naar huis terug gingen. Ze keek nog eens en zag twee engelen. “Waarom huil je?”, vroegen ze. Waarop ze vroeg waar het lichaam was.

Overwinnaar
Van buiten klonk Jezus: “Waarom huil je?” Maria keek op. Door verdriet en pijn overmand herkende ze haar vriend Jezus niet. Ze stond naast Hem die haar motiveerde om haar leven om te keren en zag het niet. Tot Hij haar naam noemde. Ze herkende Hem, Hij stond levend naast haar.
    Voel je haar vreugde? Hoe haar isolatie, pijn, onzekerheid en onmacht verdwenen? Herken jij die gevoelens in deze tijd van corona? Denk dan aan Maria en hoe Jezus naast haar stond.
    Zo staat Hij naast jou, als Overwinnaar. Hij is opgestaan! Hij leeft en geeft kracht, bevrijding, licht, troost, lucht en ruimte. Hij overwon en vanuit die overwinning mag jij leven.
    Ik mag staan in Zijn licht. Kom sta je mee?


Tot volgende keer,