zaterdag 25 april 2020

Lelijk kostbaar


Vraag jij je net als ik af wat de basgitarist nou dronk? Zo even tussen het spelen door werkte hij heerlijk relaxt iets naar achter. Niet gezien? Ga jij eens heel rap (terug)kijken. Werken we meteen even de kijkcijfers omhoog.
    Ik vond de houding van de basgitarist geweldig. Zo van: ik doe even niets, dus drink wat. Proost! Zag ik nou een joekel van een beker? Ik heb ook zo’n ‘zes-liter-beker’. Spreken we bij deze af dat we komende dienst allemaal onze favoriete beker in beeld houden?

Relaxt
De relaxt die de basgitarist toont, staat wat mij betreft voor Alphen DC als kerk. Het ‘relax, wees jezelf; deel van jezelf, doe mee of neem je tijd’, is gaaf. Het zorgt voor een bijzondere verbinding met elkaar. Die verbinding loopt nu via internet. Ooit bestond er geen internet, dan zouden we elkaar niet hebben kunnen zien. Ondenkbaar hè? Hoe dan ook zijn we verbonden.
    Wacht, onze deurbel gaat. Meneer DHL liet een pakje achter voor onze inwonende gast. Stel ik me ineens voor hoe we op zouden kijken als tijdens een kerkdienst DHL binnenstapt en zegt: ‘Een pakje voor Alphen DC.’ Het brengt me op en idee. Werkt DHL zowaar verrassend inspirerend.

Aan het woord
Tijd voor de kinderquiz en wat zou ik graag met het meiske dat we zien in gesprek gaan. Volgens haar waren Adam en Eva niet de eerst mensen, wie dan wel? En Noach moest in de ark om alle dieren te redden. Kinderen doen niet moeilijk en kijk ze dansen bij het kinderliedje. Volgende keer moet ik van de bank… Nee, één keer raden wie het op een dansen zet als we weer samen mogen komen? Te dansen met mijn broertjes en zusje in de kerk, dat is een stukje hemel op aarde.

Meewandelen 
Schakelen we over naar de spreker van vandaag. Hij vroeg om iets lelijks en toch kostbaars te delen. Daar zagen we: twee besokte platvoeten, een kastige werkplek, een stilstaande wasmachine, een roestig houtkacheltje en een ruige natuursteen. Ik had kunnen winnen met mijn zoon. Hij nam zijn out-of-bed look mee naar beneden, best lelijk. Ik vroeg: ‘Mag ik jouw lelijke kop fotograferen, want hij is zo kostbaar.’ Helaas!
    Waarna de spreker ons meenam naar het strand en we samen het verhaal van een zieke man in wandelden. Hij lag bij het bad van Betesda. Eens in-de-zoveel-tijd zet een engel het water in beweging. Wie als eerste in het water ligt geneest. Jezus was van buiten de stad onderweg naar Jeruzalem, kwam door de poort de stad binnen en zag al die zieke mensen liggen. Hij keek rond en hield zijn aandacht bij één man in het bijzonder. Hij ging een gesprek aan met de zieke. Op de vraag of hij genezen wilde worden, antwoordde hij: ,Ik heb niemand om me naar het water te brengen.’ Jezus droeg hem vervolgens op: ,Sta op, pak je mat op en loop.’
    Kijkend naar de details in het verhaal zien we vier interessante punten:
  • Het was een feestdag voor de Joden – wellicht het Feest van de Eerstelingen. Jezus was altijd in Jeruzalem als er feesten waren, zoals veel joden. Het was druk.
  • De badplaats ligt vlak bij de Schaapspoort – die het dichtst bij de tempel ligt. Daar kwamen mensen met hun offerdieren de stad binnen. Het was daar extra druk.
  • Er zijn vijf zuilengangen – zie het als een half overdekte plaats van samenkomst om met elkaar te praatten, rustten en verkoeling te vinden. Het moet een grote trekpleister zijn geweest.
  • Er lag een grote menigte zieken. Zij kunnen gezien worden als nutteloos.

Maar Jezus zag die ene man, die als 38 jaar ziek was, als waardevol. Hij was daar één van de oudsten, kwam er waarschijnlijk als één van de eersten te liggen. Hij zag velen sterven en anderen genezen. Noem hem een eersteling. Juist hij werd gekozen door Jezus. Hij werd van waardeloos waardevol, want Jezus zag waarde in hem. Wij mogen kijken als Jezus. Het kostbare in elkaar en anderen zien.

Zegenkusje
Over kostbaar gesproken. Opa en oma van Alphen DC waren in beeld. Ik mis opa’s vaste kus op mijn voorhoofd. Ik noem het mijn zegenkusje voor de komende week. Ik weet zeker dat opa het goed vind dat ik die doorgeef, want hebben we die niet allemaal nodig, naast het weten dat God ons ziet als kostbaar? Gaaf toch?
    Zacht zegenkusje voor jou; God is bij je deze week. Hij ziet je.