zaterdag 23 mei 2020

Geef mij je angst


Wat een mooi thema in deze tijd.
    Ik raak sowieso even alle angsten kwijt bij het zien van mijn kerkbroers- en zussen en hun enthousiasme vanaf zonnige plekken om ons een gezegende sabbat te wensen.
    Wacht! Zonnig? Echt niet, een paar van ons dansen in het donker. Ook goed, zolang ze dansen lijkt er geen sprake van angst en licht wordt gewoon aangeklikt.
Zo begint deze sabbatochtend alweer helemaal goed, want ik zie jullie! We zien elkaar en toch mis ik ook gezichten. Kom lieve mensen, deel even je gezicht in het emailadres onder onze sabbatstream. Ook gasten zijn welkom. Het is zo fijn elkaar te zien. Er is plek voor veel meer sabbatwensen. Er is plek voor jou!

Reden om te kijken
En verder! Zeg eens, onze jongste kerkgastjes zijn toch wel de BOMB! Zijn zij niet gewoon de grootste reden om met nieuwsgierigheid te kijken naar onze sabbatstream? Boy, komen zij binnen zeg met één van mijn favoriete kinderliedjes: “Ik ben niet bang”. Ik moet ‘m gewoon vaker zingen, dan voel ik ‘m beter en weet ik weer dat God mijn angst kent en bij me is.
    Neem hun voorbeeld: dans en zing je angst eruit. Ben je eigen DJ. Zing het hard, laat je horen. Beweeg het eruit als is het een reiken naar Hem, want we weten het wel, Hij houdt ons al vast in Zijn machtige hand. Hij is erbij, we zijn nooit alleen. Door het hard te zingen beseffen we het weer eens beter.

Hulp bij angst
We kennen ze wel toch, angsten? Als kind is het er al in angst voor onweer (hoewel ik dat als grote meid niet verleerd ben), voor harde wind en storm, voor onverwachte knallen (weg met ballonnen zeg ik hard), opgesloten te zitten (nooit meer een MRI voor mij) en vliegangst (dé reden waarom ik nog niet naar New Zealand terug ben geweest). Zo zie je dat het eigenlijk heel snel persoonlijke angsten zijn. Wat mij betreft mist er minimaal één. Die fluister ik wel toe aan wie erom vraagt.
Een heel herkenbare angst in deze tijd is die om het overzicht kwijt te raken door de onrust in de wereld. Laten we elkaar daar nu eens in kunnen helpen. Zo leer ik door het interview tijdens de sabbatstream. Dat kan door de angst serieus te nemen, altijd! Hoe onrealistisch iemands angst ook is, het is angst. Ga er oprecht mee om. Praat er over. Laat je bij de hand nemen door een ander die je vertrouwt en ga samen die angst in (bijvoorbeeld bij storm) en voel de veiligheid bij de ander. Vergeet niet in een gesprek te kijken naar de angst in relatie tot de dreiging. Misschien is dat wel waarom ik toch alleen durf te wandelen in het bos om de hoek. Alleen overdag dan.
Een andere manier om met je angst ergens in te gaan, leer ik door het kinderverhaal. Het zit erin jezelf te vermommen. Tof! Hoe zal ik dinsdag het bos eens in gaan? Als Pipi Langkous of Pipo de Clown? Afijn pekingeend vermomde zich als Batman. Door zijn vermomming werd de ander bang en vluchtte. Echt super!

Psalm 91
Geven we ruimte aan de spreekster van vandaag. Zij vertelt over de onrustige periode, die angst tot gevolg heeft en de overhand kan nemen. Angst is universeel. Iedereen kent het. Angst voor ziekte, verlies of de toekomst met onzekerheid als gevolg. Je bent niet eens meer jezelf. Je verliest controle en grip en voelt je machteloos.
    Het lied "Geef mij nu je angst", van Udo Jürgens, maar bij ons bekend van André Hazes en Guus Meeuwis, geeft een samenvatting over angst. Het is één van mijn favoriete nummers en ik vind al langer dat het maar zo door mijn Vader gezongen kan zijn.
    Angst kwam met de zonde de wereld in en onze Maker weet ervan. In Zijn Woord, de Bijbel klinkt vaak: wees niet bang. Het is zelfs voor Hem een belangrijk thema. Kijk naar Johannes 14:1, Jezus laat zijn volgelingen achter, maar vraagt hen Hem te vertrouwen. Te vertrouwen in de toekomst, want het goede komt. Hij zorgt ervoor, voor Zijn koninkrijk. Hij vraagt ons te vertrouwen in alles wat ons overkomt.
    Dat is lastig, want het kan veel, het kan zwaar zijn en toch klinkt uit Zijn mond: ‘Het komt goed.’ Onze veiligheid ligt in dicht bij God te zijn. Hij helpt, Hij redt, Hij is onze vesting. Hij beschermt, al lijkt de werkelijkheid soms zo anders. We leven in een wereld waar we niet 100% veilig en beschermd zijn. We worden ziek er is dood. Toch lezen we in Psalm 91: Bij God ben je veilig. Hij draagt je.
    Het gaat om wat hierna komt. In en na deze gebroken wereld is daar God. Zijn engelen waken over ons, Hij zal ons bevrijden. Hij is er nu al altijd bij, Hij is het die redt. Bij Hem ben je veilig wat er ook gebeurd. Je bent niet, nee, je bent nooit alleen. En op een dag bij Hem. Laat weg die angst, echt leven wacht. Tot die tijd is het God die zegt:
GEEF MIJ NU JE ANGST, IK GEEF JE HOOP TERUG.
Wie wil dat nou niet?

Ik wens je God dichtbij in de komende week.